mandag den 5. september 2011

Kun hjertet slår

'Kun hjertet slår' er sluppet fri og du kan bl.a. downloade tracket på ITunes og TDC. Musikvideo til sangen finder du på YouTube. Musikvideoen er instrueret af Jonas Jensen. Personligt er jeg meget tilfreds med videoen og synes sangens tekstunivers og fortællingen i videoen passer rigtig godt sammen. I forbindelse med udgivelsen af sangen skrev jeg følgende pressemeddelelse:
"Nogle gange kræves der ingen dybere refleksion, for hjertet giver svar. Da jeg fik forespørgselen om at være ambassadør og skrive en sang til Socialministeriets kampagne 'Vores ansvar - Nej til vold mod børn' vidste jeg øjeblikkelig, at jeg hjertens gerne ville støtte op om kampagnen.
Jeg vidste også, at jeg ikke ville skrive en moraliserende tekst. Vold er et udtryk for afmagt og vi bærer alle et anvar for at hjælpe. Jeg ville heller ikke skrive en handlingsanvisende tekst. Det er der masser af engagerede fagpersoner, om er meget klogere på. Sangen er således beskrivende og med fokus på det følelsesmæssige. Det er mit håb, at voldsramte børn vil kunne spejle sig i sangen - og at sangen kan medvirke til at give børnene håb og mod til at bryde ud af tavshedens lænker.

Modsat de allerfleste af mine sange, er 'Kun hjertet Slår' på ingen måde selvbiografisk, I mit barndomshjem var der masser af kælighed og ingen vold. Når jeg synger 'jeg' i sangen er det således et kunstnerisk jeg,
Ordene er mine, mens følelserne i 'Kun hjertet slår' tilhører de voldsramte børn. Sangen er vigtig for mig, fordi børn (og voksne) har behov for leve uden vold.
Ud over, at sangen kan være et spejl for de tusidsvis af børn, som lever med vold i deres hjem,  håber jeg at berøre folks hjerter og at bidrage til at styrke ansvarsfølelsen. Vold og svigt af børn er alles ansvar."

Socialministeriet  lancerer Kampagnen 'Vores ansvar - Nej til vold´ i samarbejde med Børnerådet, Børns Vilkår, Red Barnet og UNICEF Danmark.

'Kun hjertet slår' blev udgivet den 25.august - og siden har jeg fået mange mails fra børn, som oplever vold i deres hjem.
Oplever Du det samme eller bekymrer Du Dig om et barn i nød, eller er du forældre og har mistet kontrollen, så er der hjælp at få. Du kan f.eks. gå ind på hjemmesiden for Børns Vilkår, hvor du kan finde telefonnumre til bl.a. Børnetelefonen og Forældretelefonen.
http://www.bornsvilkar.dk/NewsArchive/2011/08/volds-kampagne.aspx


Et telefonopkald kan være starten på et nyt liv for "Det er kun hjertet, der må slå".
Anna

Støt op om kampagnen. http://da-dk.facebook.com/voresansvar

2 kommentarer:

  1. hej søde anna du har den rette holdning jeg er selv opvokset med pisk med en livrem. dit musik går rent ind og berøre mit hjerte knus og kram knud

    SvarSlet
  2. hvor er den god! kan rigtig godt lide den. og hvor er det modigt af dig! den går lige i hjertet. tjek min blog ud: nanna-kondrup.blogspot.com .. knus

    SvarSlet