tirsdag den 3. maj 2011

Mig, Mig, Mig ..... S:LICK

Mig, mig, mig, se mig, se mig … gør det nu, så jeg kan føle jeg er noget … hvisker tidsånden, især blandt unge. Jeg vil være kendt. Hvordan bliver jeg kendt?

At være kendt fremstår som det ypperste, som et lokkende og fortryllende mål .

Hvordan blev du kendt Anna? Det spørgsmål får jeg ekstremt mange gange af store børn og unge piger.

Jeg prøver at forklare, at spørgsmålet burde hedde: Hvordan blev du musiker? Eller hvordan blev du sangerinde? At kendtheden blev en følge af, at jeg brød igennem med min musik.

Jeg prøver at fortælle mine søde unge fans, at jeg aldrig har haft kendthed som et ønske eller mål i sig selv. Jeg kan kun håbe, at de lytter lidt til mine ord, at de forstår, at kendthed i sig selv ikke ER noget. At tidens fuldstændig rablende grænseløshed underminerer ægte følelser og personlig integritet. At lykke ikke kan bindes op på hele tiden at blive SET af andre. For mon ikke drømmen om at være kendt også handler om drømmen om at blive glad og lykkelig? Det tror jeg, men jeg tvivler på, at lykkefølelsen vil underlægges en flosset moral og en ego-manisk livsførelse.

I eventyret om ’Snehvide og de syv små dværge’ stod den onde stedmor og søgte svar i spejlet.

I dag skal vi alle være spejl? for kendthedshungrende unge, men det gider vi da ikke blive ved med, gør vi?

Tror snart, at spejlet splintres og at der opstår et paradigmeskifte: mere fællesskab og solidaritet og en større forståelse for, at det særlige hos hvert menneske findes i det almindelige. Alle mennesker er lige værdige. Og alle mennesker er noget særligt. Det er da så enkelt når det kommer til stykket. Gad vidst, hvorfor den enkle kendsgerning er blevet så fordrejet at lykken findes i en desperat stræben efter at skille sig ud, at det føles nærmest truende at være almindelig.

Lady Gaga siger i en video, at hun stadig nogen gange føler sig ’som en taber’, og så græder hun lidt, mens hun tager sminken af. Hun bliver nødt til at sige til sig selv hver dag: Jeg ER en superstjerne … (hvis det ellers er ægte??? Og ikke bare et mediestunt, som skal bringe hende tættere på sine fans. ’Nå, hun kan også nogen gange føle mangel på selvtillid….)

 Smukke mennesker, kig jer i spejlet og tænk: Jeg er sgu da ok J Det gør jeg J

Det meste af livet foregår i almindelighedens tegn, nyd det, lev det, elsk.

S:LICK er et af tracksene på mit nye album ’Music is Taking Over’ – og i det nummer skyder jeg på den kvalmende,selvfede selvoptagethed. Tag et lyt.








1 kommentar:

  1. Kære Ana, jeg følge dig på Tvitter, MySpace, Facebook, nu den blog, ved du hvorfor? Fordi du er en normal person. Jeg elsker dig. Alt, hvad du skriver, alt er så smukt og sandt. Tak for alt.

    SvarSlet